Social selling - miten jokainen meistä voi onnistua siinä?
Kasvuvalmentaja Oona Kankkunen jakaa parhaat vinkkinsä

Kasvuvalmentaja, yrittäjä, social selling- ja LinkedIn-kouluttaja, vaikuttaja

Oona Kankkusella riittää titteleitä. Reilu 10 vuotta sitten Oona päätti lähteä haastamaan itseään, voittaa pelkonsa ja hypätä myyntiuralle ravintolapäällikön virasta. Tämän jälkeen hän on toiminut monella eri toimialalla myyjänä sekä myynnin johto- ja valmennusrooleissa. Määrätietoinen työskentely ja mielenkiinto verkostoitumiseen johti verkostoitumistapahtumien perustajaksi, yrittäjäksi ja kasvuvalmentajaksi. Oonan intohimona social selling ja missiona auttaa suomalaisia yrityksiä kasvattamaan myyntiä ja tunnettuvuutta sosiaalisten kanavien kautta.

Oona on markkinoinnin, myynnin, henkilöbrändäyksen ja asiantuntijaviestinnän moniosaaja. Opiskeltuaan markkinointiviestintää ja sisältöstrategiaa, hänelle syttyi entistä kovempi palo myynnin ja markkinoinnin yhteispelin kehittämiseen. Oonan luotsaama yritys Network & Growth auttaa yrityksiä myynnin ja tunnettuuden kasvussa sekä sisältöjen ja brändien vetovoimaisuudessa erilaisilla valmennuksilla, työpajoilla sekä konsultoinnilla. Oona myös mentoroi muita yrittäjiä tekemään kasvua somesta henkilöbrändillään.

Miten myynti onnistuisi parhaiten oikeassa kanavassa, oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan ja vielä oikeilla viesteillä? 

red and white love wall decor

Miten voittaa asiakkaita puolelleen, tavoittaa heitä ja miten saisi liikevaihdon kasvuun? Oona pitää inspiroivia, energisiä ja kannustavia luentoja sekä myyntivalmennuksia. Hän herättää keskustelua ja rakentaa verkostoja viestinnän avulla sekä puhuu intohimoisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä sekä social sellingistä eli sosiaalisen median avulla rakennetusta asiantuntijabrändäyksestä.

Oona vannoo verkostoitumisen nimeen ja tämä idean pohjalta syntyi osaksi yrityksen toimintaamyös LinkedIn After Work Helsinki- verkostoitumistapahtuma, jossa eri alojen ihmiset ja yritykset voivat verkostoitua keskenään rennon ohjelman ja mielenkiintoisten puheenvuorojen merkeissä. 

Miten tehdä tulosta somesta ja yhteisöstä?

Oona kannustaa yrityksiä valjastamaan ihmiset viestijöiksi ja rakentamaan tunntettuutta asiantuntijoiden ja henkilöiden kautta. Hän painottaa oikeiden kohderyhmien rajaamista, relevanttien kanavien ja aiheiden valitsemista. “Kaikille kaikkea on ei yhtään mitään kenellekään.” Paras tapa rakentaa luottamusta ja tunnettuutta on ihmisten asiantuntijuuden, persoonan ja tarinoiden sekä arvojen kautta. Kovan kilpailun keskellä on tärkeää erottautua onnistuneesti ja varmistaa yrityksen näkyvyys. Tärkeää on noudattaa johdonmukaisuutta brändin rakentamisessa, sillä uskottavuus pitää ansaita ja toisaalta tehdä pitkäjänteisesti, koska pikavoittoja ei ole somessakaan.

Oona on hyödyntänyt verkostoja jo vuosia omassa myynnissä ja luonut oman henkilöbrändin sekä vaikuttaja statuksen LinkedInin kautta. Hän kannustaa kaikkia rakentamaan omaa ammatillista verkostopankkia sekä osallistumaan aktiivisesti relevantteihin yhteisöihin, ammattiryhmiin ja verkostoitumistapahtumiin.

Tutustu lisää Oonaan ja Network & Growth yritykseen täällä

Social selling - miten jokainen meistä voi onnistua siinä?
Anna Pyykkö 22 lokakuuta, 2021
Jaa somessa
Tagit
Arkisto
Female Founders Suomen tarina
Näin Suomen inspiroivin naisyrittäjien verkosto sai alkunsa