Naisasiaa intohimolla
Miten sujuu äitiys ja kahden yrityksen pyörittäminen?

We Encouragen ja Yanca Oy:n Anna Juuselan yrittäjätarina

Anna Juusela perusti ensimmäisen yrityksensä vuonna 2011. Yrittäjäperheestä tulevalle Juuselalle oli aina ollut itsestään selvää, että jossain vaiheessa hänestäkin tulee yrittäjä. 

Juuselalla oli takanaan monivuotinen ura suurissa korporaatioissa muoti- ja vaatetusalan parissa. Hän kaipasi jotakin uutta. Niinpä Juusela alkoi opiskella BBA-tutkintoa, tehdä siinä sivussa liiketoimintasuunnitelmaa ja laittaa pystyyn agentuuritoimistoa.

Vuosi 2011 oli Juuselalle suurten muutosten vuosi myös henkilökohtaisessa elämässä. Hän meni naimisiin, perusti yrityksen ja keväällä 2012 alkoi odottaa ensimmäistä lastaan. 

”Jossain vaiheessa mietin, että lapsi on tulossa, olen opiskelija ja nyt vielä laittamassa yritystäkin pystyyn. Tuli kylmä hiki”, Juusela kertoo nauraen. 

Hän päätti kuitenkin ottaa päivän kerrallaan. Kyse on asennoitumisesta, Juusela ajatteli.

Äitiyden ja yrittäjyyden yhdistäminen vaati identiteetin muutosta


Hetken agentuurin töitä tehtyään Juusela kuitenkin huomasi haluavansa tehdä jotakin muuta. Niinpä hän päätti hyödyntää kaupan alan osaamistaan ja kehitti tavan mitata visuaalisen markkinoinnin tuottavuutta. Juusela alkoi kouluttaa ihmisiä aiheesta Yanca-yrityksensä kautta.

Samaan aikaan Juusela kuitenkin kipuili yrittäjäidentiteettinsä kanssa.

”Toinen lapseni syntyi vuonna 2015. Päätin, että hoidan lapset kotona. Huomasin kuitenkin miettiväni koko ajan, mikä yrittäjä minä oikein olen, kun teen hommaani niin pienimuotoisesti.”

Juusela päätti tietoisesti lopettaa sen pohtimisen siitä, millainen on oikeanlainen nainen, äiti tai yrittäjä. Hän oppi yhdistämään lapsen hoidon yrittäjyyteen.

Täydellinen suunnan muutos ja uusi yritys

Sitten tapahtui jotakin, mikä muutti Juuselan yrittäjänuran suuntaa. Hän näki dokumentin Sonita-nimisestä afgaanitytöstä. Räppärin urasta haaveileva Sonita oli paennut perheensä kanssa Afganistanista Iraniin. Tytön perhe halusi kuitenkin naittaa hänet, sillä perhe saisi naimakaupasta rahaa.

Dokumentin tekijä päätyy ostamaan Sonitan vapaaksi omalta perheeltään 2000 dollarilla. Stipdendin turvin Sonita pääsee Yhdysvaltoihin opiskelemaan ja räppää siellä järjestettyjä avioliittoja vastaan.

”Dokumentti vaikutti minuun tosi vahvasti. Ajattelin, että kyllä tässä maailmassa rahaa riittää. Ostetaan ne tytöt vapaaksi!” Juusela kertaa. 

Juusela ei ole aikaisemmin ollut erityisen aktiivinen yhteiskunnallisten asioiden suhteen. Hän joutui käymään läpi uutta identiteettiään naisasianaisena, joka kannustaa tyttöjä pois pakkoavioliitoista.

”Tunne siitä, että minun on toimittava pakkoavioliittoja vastaan, oli kuitenkin hyvin voimakas. Kun viimein antauduin asialle, minusta tuli lähes maaninen. Uppouduin sharialakiin, pakkoavioliittoihin ja naisen historiaan. Tajusin, että tätähän tapahtuu Suomessakin.”


We Encourage loi chatbotin avuksi lähisuhdeväkivaltaa kokeville

Siitä alkoi työ, jonka lopputuloksena syntyi We Encourage, Juuselan toinen yritys. Kahden vuoden aikana idea on muotoutunt ja jalostunut. We Encourage kehittää keinoälyä soveltavaa AINO chatbotia avuksi ja tueksi lähisuhdeväkivaltaa kokeville. 

We Encourage on herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisesti. Juusela on käynyt puhumassa We Encouragen edustajana muun muassa Pariisissa Unescon sekä Dubain Gitex lohkoketjukonferensseissa. Lisäksi yritys on polkaissut käyntiin keväällä 2021 projektin AINO chatbotin kanssa Tansaniassa.

Juusela pyörittää kahta hyvin erilaista yritystään suvereenisti. Polku ei kuitenkaan ole aina ollut helppo, ja uutta opittavaa on riittänyt.

”Aikaisemmin tein töitä itsekseni kotoa käsin. We Encourage tempaisi minut mukaan start-up-maailmaan, jossa olen opetellut kaiken alusta termistöstä ja rahoituskierroksista alkaen.” 

Anna Juusela jakoi tarinansa Female Founders Suomi -tapahtumassa 21.1.2020. Jos haluat jatkossa tietoa tulevista tapahtumista, liity verkostoomme tästä


 Lue lisää kumppanistamme We Encourage

Naisasiaa intohimolla
Anna Pyykkö 16 toukokuuta, 2021
Jaa somessa
Tagit
Arkisto
Hynttyyt yhteen tapahtumabisneksessä
Näin Harva Marketing ja Sunnyone Promotion yhdistyivät