Hynttyyt yhteen tapahtumabisneksessä
Näin Harva Marketing ja Sunnyone Promotion yhdistyivät

Kun Päivi Lehtonen ja Sanni Kaikkonen tapasivat ensi kertaa kasvokkain, loksahtivat kemiat saman tien kohdalleen. Mutta kyllä naiset ovat joutuneet keskenään vääntämäänkin – heidät nimittäin toi yhteen yrityskauppa. Lehtosen yritys Harva Marketing osti osuuden Kaikkosen Sunnyone Promotion -nimisestä yrityksestä helmikuussa 2021.


Lehtonen yhtiökumppaneineen perusti markkinointialan yrityksen Harva Marketingin vuonna 2016. Ennen Harva Marketingia he toimivat saman alan yrittäjänä toisella brändillä kymmenisen vuotta. Kaikkonen perusti Sunnyone Promotion -promootiotoimiston vuonna 2011. 

Harva Marketingin pyrkimys on kasvaa sekä orgaanisesti että yrityskaupoilla, ja niitä on tehty ennenkin, Lehtonen kertoo. ”Etsimme yrityksiä, jotka ovat taloudellisesti vakavaraisia, vastuullisia työnantajia ja arvostettuja työntekijöiden keskuudessa. Liiketoiminnasta täytyy syntyä synergiaetuja ja arvojen olla yhteensopivia”, Lehtonen luettelee.

Osaksi isompaa kokonaisuutta

 Sunnyone Promotion täytti kaikki Harva Marketingin kriteerit. Kun Kaikkonen sitten osoitti kiinnostusta yrityskauppatunnusteluita kohtaan, alkoivat asiat edetä nopeasti.

”Olin jo pidempään haaveillut, että voisimme olla osa isompaa kokonaisuutta. Kasvun mahdollisuudet vain sen hetkisten palveluiden varassa olivat rajalliset. Kun Harvalta tuli yhteydenotto, olin kiinnostunut, sillä tunsin heidän hyvän maineensa alalla”, Kaikkonen kertoo.

Hänelle yrityskauppa oli ensimmäinen, toisin kuin Harvan tiimille. Lehtonen kertoo, että tällä kertaa hän yllättyi, kuinka nopeasti neuvottelut etenivät ja miten kivuttomasti yhteinen toimintamalli löytyi. Myös Kaikkoselle jäi kaupoista hyvä fiilis. Koska yritykset jakoivat jo valmiiksi yhteisen arvomaailman ja kauppa ei ollut kummallekaan pakko, sujui kaikki hyvässä hengessä.

”Vedimme neuvottelut nippuun alle puolessa vuodessa. Sain apua yrittäjäystävältäni, joka on myynyt monta omaa yritystä”, Kaikkonen kertoo. Hän huomauttaa, että yrityskaupoissa jokainen sanakäänne tulee miettiä tarkasti, ja siksi on hyvä käyttää apuna lakikoukeroiden päälle ymmärtävää juristia. Näin voidaan välttää ikävät yllätykset puolin ja toisin. Lehtonen on samaa mieltä. ”Kaupantekoon liittyvät tietyt tavoitteet ja reunaehdot, mutta on tosi tärkeää, että prosessi on läpinäkyvä.”


Arvonmääritys on  yrityskaupan vaikein osuus

Yrityksen arvon määrittely on usein yksi yrityskaupan haastavimmista asioista. Niin myös tällä kertaa, jos Kaikkoselta kysytään. ”Kehottaisin myyjää miettimään realistisen minimin ja maksimin, joilla on valmis myymään. Yleensä lopullinen kauppahinta on jotain myyjän ja ostajan näkemysten väliltä”, hän sanoo.

“Yrityksen arvoon vaikuttavat sen toiminta- ja tuloksentekokyky sekä potentiaali. Mutta myös sillä, kuinka todennäköisenä ja riskittömänä operatiivinen yhdistäminen nähdään, on suuri merkitys”, Lehtonen huomauttaa. On siis tärkeää miettiä, miten organisaatioiden ja kulttuurien yhdistäminen näkyy työntekijöille ja asiakkaille.

Lehtonen ja Kaikkonen ovatkin käyneet yhdessä läpi asiakkuuksia ja pohtineet, kuinka kannattavia ne ovat ja miten niitä on mahdollista kasvattaa ja palvella yhdistymisen myötä.

Vaikka koronapandemia on heikentänyt tapahtuma-alan toimintaedellytyksiä merkittävästi, Kaikkonen ja Lehtonen uskovat, että kysyntä elpyy. Lehtonen kertoo, että yhdistämällä Harva Marketingin digitaalisen markkinoinnin osaamisen ja Sunnyonen kohtaamiskokemuksen he luovat Suomeen houkuttelevan ja monipuolisen 360-tarjooman. 

”Yhä useampi tapahtuma sisältää sekä virtuaalisia että kasvokkaisia kohtaamisia, ja siinä Harva Marketing ja Sunnyone Promotion voivat yhdessä auttaa. Se on uniikki etu tapahtumabisneksessä. Emme jää kiinni siihen, miten on toimittu ennen tai miten toimitaan nyt. Kehitämme uusia palveluita tulevaisuutta ajatellen.”


Sanni Kaikkonen ja Päivi Lehtonen jakoivat tarinansa Female Founders Suomi webinaarissa 8.4.2021. Jos haluat tiedon seuraavista tapahtumistamme, liity verkostoon ja postituslistallemme tästä. 


www.harvamarketing.fi

www.sunnyone.fi

Hynttyyt yhteen tapahtumabisneksessä
Anna Pyykkö 7 toukokuuta, 2021
Jaa somessa
Tagit
Arkisto
Sinä naisyrittäjä - vastaa kyselyymme!
Saatko riittävästi palkkaa? Onko myynti, markkinointi ja tuotteistus hallussa?